Lähes jokaisessa työpaikkailmoituksessa vaaditaan hyviä
vuorovaikutustaitoja. Niiden kanssa on oltava jatkuvasti hereillä. Ne ovat
menestymisen edellytys ja helpotus elämässä, sillä ne auttavat stressin
hallinnassa. Niitä kutsutaan myös hyviksi sosiaalisiksi taidoiksi. Muiden
kompetenssien ohella havainnoidaan erityisesti vuorovaikutustaitoja rekrytointiprosesseiden
eri vaiheissa.
Lähes 80 % käyttäytymisestämme on tunnetta.
Lähes 80 % käyttäytymisestämme on tunnetta.
Meiltä odotetaan entistä toimivampia vuorovaikutustaitoja,
koska ihmiset tekevät yhteistyötä erilaisissa organisaatioissa niin ulkoisten
kuin sisäisten sidosryhmien kanssa. Vuorovaikutustaitoinen ihminen osaa kuunnella,
havainnoida, huomioida ja viestiä. Hänellä sanotaan olevan hyvä tilannetaju ja
–herkkyys erilaisissa kohtaamisissa. Se on toisen ihmisen arvostamista ja läsnäoloa
eri tilanteissa. Kiire lienee syy, joka syö eniten ihmisten vuorovaikutustaitoja.
Tunteethan tarttuvat herkästi toisiin. Niin omat kuin toisen
tunteekin on hyväksyttävä, vaikka välillä se ei ole helppoa. Jokainen muodostaa
kuitenkin itse omat tunteensa. Niistä on itse vastuussa. Parasta lienee
opetella tunnistamaan entistä paremmin omia tunteitaan ja käsittelemään toisten
minussa herättämiä tunteita. Samalla tarjoutuu oiva tilaisuus oppia jotain
uutta itsestäni ja kehittää tunneälyosaamista, koska kaikilla tunteilla on
viesti minulle.
Tämän päivän ja tulevaisuuden menestyvät organisaatiot
tietävät sen ja ottavat sen vakavasti, koska tunneälykkäät ihmiset luovat
osaamisellaan kestäviä, luottamuksellisia ja kannattavia asiakas- ja
yhteistyösuhteita. Palvelun arvohan realisoituu asiakkaan tai
yhteistyökumppanin palvelu-kokemuksissa, jossa on läsnä niin rationaalinen kuin
emotionaalinen lataus. Vuorovaikutus-osaaminen onkin yksi tärkeimmistä
ammatillinen kompetensseista, jonka merkitystä ei turhaan korosteta.
Kuva: freedigitalphotos.net
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti