tiistai 16. joulukuuta 2014

Veeran blogi: TE-keskuksen palvelukyky huolestuttaa


Lähde: freedigitalphotos.net
Toukokuulla Hanne kirjoitti aiheesta Työkkärin Premium-asiakkuus, joten muutama sana omasta asiakkuuskokemuksesta kuluneen syksyn aikana. TE-keskuksen palvelulupaus ja slogan asiakkailleen on seuraavanlainen: monipuolisia työelämäpalveluja verkossa, puhelimessa ja kasvokkain.

Viimeisen parin vuoden aikana TE-keskuksen henkilökuntaa on vähennetty ja toimintoja organisoitu uudelleen. Asiakkaat ohjataan sähköiseen oma-asiointipalvelukanavaan verkossa. Sähköinen oma-asiointi on ihan hyvä uudistus, joka helpottaa asiointia perusasioissa. Välillä on tarvetta kuitenkin tavoittaa nopeasti joku asiantuntija TE-keskuksesta.

Lähde: freedigitalphotos.net
TE-keskuksen puhelinpalvelu on aivan toivoton tapaus. Sieltä ei tavoite kovin helposti ketään puhelimitse, vaikka jonottaisi ja yrittäisi useampana päivän peräkkäin. Jos erehdyt jättämään soittopyynnön puhelinvaihteen kautta niin takaisin soittoa ei kuulu. Ne taitavat joutua roskakoriin. Yrityselämässä soitto-pyyntöihin vastaamatta jättäminen on todella huonoa palvelua, jota asiakkaat eivät siedä pitkään, vaan äänestävät jaloillaan tai soittavat tavoittamansa henkilön esimiehelle. Mitä voi työtön työnhakija eli TE-keskuksen asiakas tehdä? Eipä juuri mitään muuta kuin odottaa soittoa joka tulee tai sitten ei.
Ilman ajanvarausta et pääse TE-keskukseen keskustelemaan kasvokkain. Sinulle tarjotaan vastaanottotiskiltä yhteydenottolomaketta, jonka täytät ja lähdet odottamaan asiantuntijan soittoa akuuttiin kysymykseesi ilman minkäänlaista käsitystä siitä, millaisella aikataululla yhteydenotto tapahtuu. Kenties aika on hoitanut jo asian siinä vaiheessa, kun TE-keskuksesta soitetaan. Työttömän työnhakijan velvollisuuksiinhan kuuluu, että hänen on oltava TE-keskuksen tavoitettavissa, mutta TE-keskusta työtön työnhakija ei tavoita kovinkaan helposti tällä hetkellä.


TE-keskusten palvelukyky on tainnut romahtaa asiakasrajapinnassa, kun henkilökuntaa on vähennetty ja käytänteisiin tehty muutoksia. Samaan aikaan kuitenkin asiakasmäärät kasvavat eri organisaatioiden vähentäessä yt-neuvotteluilla työntekijöitä eri organisaatiotasoilta. Mielenkiintoinen yhtälö. Monelle se on ainutlaatuinen kokemus, jota ei olisi uskonut omalle kohdalle sattuvan ja huomaakin, ettei pelkällä omalla aktiivisuudellaankaan eikä oman verkoston avulla pystykään ratkaisemaan pitkittyvää työttömyysongelmaansa tässä taloussuhdanteessa.

Lisäksi monelle työttömälle on kilahtanut vähintään 30 päivän korvaukseton karenssi, jos ei ole pystynyt vastaamaan puhelimeen juuri sillä hetkellä, kun TE-keskus soittaa. Onneksi eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan mielestä puhelinasioinnin perusteella ei saa asettaa karenssia tulevaisuudessa (HS 2.12.2014).





3 kommenttia:

  1. Itse olen ollut tässä puoli vuotta nyt työtön. Menin ensimmäisenä työttömyyspäivänä työkkäriin vanhasta tottumuksesta. Siellä kun pääsin vihdoin oikeasti keskustelemaan henkilökunnan kanssa, ensimmäinen kysymys oli "että mitä mä siellä teen, enkös tiedä että nämä asiat voi hoitaa nykyään netissä?" Syksyllä yritin myös parille työkkärin yrittäjyyskurssille mutta en päässyt. Mitään palautetta työkkäriltä ei tullut miksi en päässyt tai miten voisin mahdollisesti päästä ks. kurssille. Asenne on siis ollut täällä Espoossa hyvinkin "älä tuu meitä häiritsemään" ja muutenkin lähinnä latistava.

    VastaaPoista
  2. Mietittiin tätä työkkärin palvelemattomuusasennetta Hannen kanssa tässä päivänä eräänä, kun käytiin glögillä. Oma teoriani on, että työkkäri kaikessa hiljaisuudessa kategorisoi työnhakijat niihin, joiden olettavat pärjäävän ihan omillaankin ja niihin, jotka oikeasti tarvitsevat kädestäpitämistä.

    Itselläni toistaiseksi viimeinen kokemus työkkäristä oli heidän asettamansa soittoaika, jonka ajankohtan sain tietää vain, koska satuin käymään tililläni mol.fi-palvelussa. Kuljin sitten sen päivän puhelin suunnilleen kädessä vessassakin. Eikä soittoa tullut. Samainen mol.fi-palvelu sitten kertoi, että soittoaika oli siirtynyt 6 kk eteenpäin.

    Yrittäjyyskursseista: Minut otettiin keväällä viikon kestävälle kartoitusjaksolle, jonne 42 hakijasta otettiin 40. Olisi kyllä asiallista työkkäriltä kertoa miksi joku ei pääse kartoitusjaksolle, kun sinne näköjään pääsee lähes kaikki. Jos et hakenut vielä kartoituskurssille ja niitä Espoossa olisi tarjolla niin kokeile sitä kautta. Suoraan yrittäjyyskurssille pääseminen voi olla vaikeampaa.
    Terveisin
    Salla

    VastaaPoista
  3. Tässäpä hyvä esimerkki aidosti aktiivisesta TE-toimistosta
    http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1419818491325.html

    VastaaPoista