perjantai 17. huhtikuuta 2015

Hissipuheen teemakysymys: millaisia ovat olleet hankalimmat työkaverisi ja miten olet selvinnyt heidän kanssaan?

Taannoisen vierasbloggaajamme Leenan ja Hesarissa olleen artikkelin perusteella innoistuimme miettimään hankalia työkavereita ja miten tilanteista heidän kanssaan on selvitty.

Salla: 
Hankalia työkavereita on matkan varrelle mahtunut monenlaisia. On ollut alaisia, joilla on mennyt kuppi nurin jo kauan sitten, eikä mikään - edes ylennyt tai palkankorotus - enää korjaa tilannetta. On ollut niitä, joille mikään tiimin tekemä työ ei ole kelvannut. Hankalia tyyppejä on ollut myös ne, jotka puhuvat yhtä ja tekevät toista.

Yhteistä näille kaikille on kuitenkin se, että hankaluus ei kuitenkaan ole kohdistunut minuun (tai tiimiini) ihmisinä, vaan työhön. Ehkä kaikille yhteistä on myös se, että hankaluudet liittyvät kyseisen henkilön omaan egoon. Miten sellaisesta sitten selviää? Ei välttämättä mitenkään. Ehkä paras keino on yrittää puhua suoraan miltä itsestä tuntuu, kun mikään ei kelpaa tai kun sovitusta ei pidetä kiinni. Tärkeintä lienee pitää kiinni siitä, että asiat riitelevät, eivät ihmiset. Vaikka välillä tuntuu, että näin ei ole...

Hanne:
Minusta hankalimpia työkavereita ovat olleet ylimieliset henkilöt. Ko. henkilöt eivät tervehdi vastaantullessaan. He pitävät tärkeänä vain oman spesiaalijuttunsa asioita, eivätkä ole kiinnostuneita muiden näkökulmista. He ovat kateellisia, jos muut saavat positiivista palautetta tai huomiota. He nostavat suuren haloon muiden ihmisten pienistäkin virheistä. He kuvittelevat olevansa jonkinlaisia mielipidejohtajia, ja loukkaantuvat, jos heidän mielipiteensä kyseenalaistetaan. 

Ylimieliset tietysti kuvittelevat olevansa niin fiksuja, että heidän ei tarvitse ottaa työkollegoiden mielipiteitä huomioon. Esimiehille ja muille organisatorista valtaa omaaville ylimieliset tietysti lirkuttelevat minkä ehtivät. Ylimieliset saattavat olla omassa työssään hyviä, mutta käytöksellään voivat estää järkevää työntekoa ja tiedonkulkua organisaatiotasolla.

Eipä neuvoja hankalien työkavereiden kohtaamiseen meiltä oikein löytynyt. Millaisia kokemuksia lukijoilla on ollut? Hyviä vinkkejä, miten hankalien ihmisten kanssa tullaan toimeen?

(kuva:freedigitalphotos.net/stuart miles)

1 kommentti:

  1. Oma strategiani hankalien ihmisten suhteen on ollut yksinkertaisesti välttäminen. Ihmisiä on erilaisia persoonia, ja voihan joku pitää minuakin hankalana ihmisenä. Toista henkilöä on vaikeaa yrittää muuttaa, ja työyhteisöissä on hyvä ollakin erilaisia luonteenlaatuja. Tietysti työpaikalla voi nostaa esille tilanteet, jotka kokee erityisen hankalina. Ei työpaikalla pidä kaikkea sietää, varsinkin jos hankaluudet vaikuttavat mahdollisuuksiin tehdä omaa työtään.
    Jatkuvasti hankalat henkilöt menettävät nopeasti minun luottamukseni ja arvostukseni enkä ole kovin kiinnostunut heidän mielipiteistään, ainakaan oman työni suhteen. Joidenkin alussa hankalien henkilöiden kanssa yhteistyö on sujunutkin yllättävän hyvin, kun olemme alkaneet olla enemmän tekemisissä toistemme kanssa. Ja on niinkin käynyt, että olen tulkinnut kollegan hyvin kuivan huumorintajun aluksi loukkaavana, mutta kun olen päässyt siihen sisään, olen jopa alkanut pitää siitä. Eli ei kannata tuomita hankalia ihmisiä täysin ja lopullisesti.

    VastaaPoista